FALLAS 2012

:: Latin and mediterranean  countries enjoy celebrating with big eventful noise their Saints. Each guild, traditionally, has had a Saint or a Virgin to whom they kept a special devotion.  Such were the fishermen who put their luck and lives in the hands of the Virgin of Carmen or the air pilots who trusted the thrust of their engines and push under their wings to the Virgin of Loreto.

Carpenters, due to logic catholic tradition, have in St Joseph their guild patron. It does seem therefore reasonable that, reaching his date, March 19th, they used the chance to clean their workshops, putting on the street any sawdust, splinter or useless wooden memory. Then, from the center of their shops, took the overhanging lamp or parot and burnt all in the streets.

The word “falla”, in a similar way to the word “paella”, has a complete different origin. “Falla” is a derivate from the Latin facula which meant “small torch”. True that fallas have changed their size, with huge dimension monuments which will surprise year on year friends and visitors.

First written memory of this activity comes all the way from the end of the 18th Century. So in European terms this can be classified as a young celebration. As evolution in general, the route from splinters to an ironic, humorous and representative figure of the society we live in has a lot to do, in Valencia’s case, with the non existing carnival tradition, wanting to contravene, transgress but without become ridiculous.  That and also it is a start of the Spring celebration in a Mediterranean city, which would explain the wise choice of catholic authorities.

Like in so many feasts based on or related to religious traditions, it doesn’t take much time to compete between the different guilds, or town quarters. Modern society’s secularization process has not avoided including Fallas in the cultural and folklore hardcore of Valencia and its neighbors. And although some religious activity remains, the Ofrenda1 the truth is that not many people remember their true origin. This, the Fallas world has evolved in cost and sophistication reaching levels hard to understand and grip in other latitudes. It has to be said, however: everyone is welcome. It’s not hard to enjoy strolling by Valencia, watching the different falla monuments, eating some buñuelos2, listening the permanent explosion of all sort of pyrotechnical artifacts which kids and not so kids launch all over town.

All five senses enjoy a hospitable and kind Valencia.  Particularly the night of the Cremá during which all is burnt and the town gets ready to start organizing next year’s Fallas. All welcome!

1 Ofrenda à Valencia women promenade to the Virgin’s Basilic (Madre de Dios de los Desamparados) bringing their children and flowers as a gift.
2  Buñuelo à donut shaped fried sweet dough.
 

by José de la Iglesia

 

:: Es propio de países latinos y mediterráneos festejar con gran alharaca a sus Santos. Cada gremio, tradicionalmente, ha tenido un Santo o una Virgen al que mantienen especial devoción. Así, los pescadores siempre pusieron su suerte marinera en manos de la Virgen del Carmen o los pilotos de avión el empuje bajo sus alas en manos de la Virgen del Loreto.

Los carpinteros, por lógica tradición católica, tienen en San José a su Patrón. Parece pues razonable que llegada la víspera de su fecha, el 19 de Marzo, aprovecharan para hacer una pequeña gran limpieza de sus talleres, sacando a la calle cuanta astilla, cuanto serrín y cuanto deshecho quedara por allí. Después, tomaban del centro de su taller, colgado del techo el parot o lamparilla y quemaban todo en la calle.

La palabra falla, de manera similar a la palabra paella, tiene un origen distinto ya que “falla” es la derivación la palabra latina facula que significaba “antorcha pequeña”. Cierto es que han cambiado de tamaño, con monumentos de enorme dimensión que sorprenden año tras año a propios y extraños.

La primera memoria escrita de esta actividad data de finales del s. XVIII por lo que en términos europeos cabe hablar de una fiesta “joven”. Como la evolución en general, el paso de montón de astillas a figura representativa e irónica de la sociedad en la que se vive tiene mucho que ver también, en el caso de valencia, con la poca tradición carnavalera y el deseo de transgredir sin riesgo de hacer el ridículo. Eso, y que empieza la primavera en una ciudad mediterránea, lo que explica la astuta elección eclesiástica del 19 de Marzo para San José.

Como en las más de las fiestas de origen o complicidad religiosa, poco se tarda en hacer competencia entre los distintos barrios y asociaciones. La secularización de la sociedad moderna no ha podido evitar incorporar las Fallas y su liturgia al acerbo cultural y folclórico de Valencia y los valencianos. Y aunque hay actividad religiosa cierta, la Ofrenda, lo cierto es que pocos asocian ya la actividad cierta con su origen. Así, el mundo fallero ha ido evolucionando en sofisticación y costo alcanzando niveles que en otras latitudes resultan de difícil comprensión. En su descargo decir que todo el mundo es bienvenido. No resulta difícil disfrutar paseando por Valencia, contemplando los distintos monumentos falleros, comiendo unos buñuelos, escuchar el permanente explotar de toda suerte de artificios pirotécnicos que los niños y no tan niños lanzan por doquier.

Los cinco sentidos disfrutan en una Valencia hospitalaria y amable.  Muy en particular la noche de la Cremá en la que todo es quemado y la ciudad se apresta a volver a comenzar las del año siguiente. ¡Todos sois bienvenidos!

por José de la Iglesia

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